از سالها پیش تاکنون، خودرو در بازار ایران به کالایی سرمایهای تبدیل شده است. در نتیجه خریداران خودرو هنگام انتخاب یک اتومبیل، به سود و زیان حاصل از خرید و فروش آن توجه میکنند. در مطلب امروز نیز نگاهی به حاشیه سود خودرو های سایپا داریم. براساس آخرین آمارها، محصولات سایپا حدود 40 درصد از سبد خرید کل خودرو ها در کشور ما را شامل میشوند.
به گزارش سرویس اخبار خودرو سایت شات ایکس و به نقل از دیجیاتو سایپا از میانه دهه 1380 و پس از توقف تولید پیکان، جایگاه تولیدکننده بزرگ خودروهای اقتصادی را در ایران به دست آورد. این شرکت تا آغاز سده جدید، تولید پراید را ادامه داد. سایپا در کنار پراید، نسخههای ارتقا یافته این خودرو شامل تیبا، ساینا و کوییک را نیز به تولید رساند.
سایپا پس از توقف تولید ریو، برای یک دهه از بازار خودروهای میانرده به دور بود تا اینکه خودرو سایپا شاهین وارد خط تولید شد. البته این شرکت در بحث واردات نیز فعالیت دارد که در این مطلب به این خودروها نخواهیم پرداخت و تنها محصولات تولیدی سایپا را از نظر حاشیه سود بررسی میکنیم. برای محاسبه سود، تنها خودروهایی را ذکر میکنیم که در حال حاضر توسط شرکت خودروساز تولید میشوند و طی سال 1403 نیز در بازار حضور خواهند داشت.
ShotX.ir@2Ads_2
همانطور که جدول بالا نشان میدهد، شاهین دندهای در بخش خودروهای سواری و پیکاپ زاگرس در بخش خودروهای تجاری، بیشترین میزان حاشیه سود را برای خریداران خود به همراه دارند. این میزان از اختلاف قیمت به دلیل عرضه محدود خودروهای یاد شده به بازار ایجاد شده است.
ShotX.ir@4Ads_4
در بخش خودروهای اقتصادی، کوییک R تیپ S با بیش از 100 میلیون تومان اختلاف، رکورددار حاشیه سود به حساب میآید. همچنین دو نسخه دیزلی پیکاپ زامیاد و پیکاپ پادرا اختلاف قیمت قابل توجهی با نرخ کارخانه دارند که نشاندهنده محبوبیت این دو مدل نزد رانندگان است. کمترین میزان اختلاف قیمت نیز به وانت زامیاد با فرمان هیدرولیک میرسد. مشتریان میتوانند این خودرو را حدود یک میلیون و 200 هزار تومان ارزانتر از بازار در کارخانه خریداری کنند. البته اگر تنها خودروهای سواری را ملاک مقایسه قرار دهیم، عنوان کمترین میزان حاشیه سود محصولات سایپا به کوییک GXL تعلق میگیرد.ShotX.ir@5Ads_5